10-9 DOKKUM WE KOMME DER OAN😉

10 september 2022 - Dokkum, Nederland

Dat er op één dag heel veel kan gebeuren zul je zien in dit verslag.

Stille ochtendStille ochtend👌👌

Nevelig en bladstil is het vanmorgen..

maar daar komt verandering in als....

Familie ZWAAN

GEZIN ZWAAN haar ochtendrondje zwemt... hup, in beweging, kinderen.    In volle vaart vooruit 😄

Wij varen door de Strobosser Trekvaart en kunnen beslist NIET in volle vaart vooruit.

Strobosser Trekvaart

Het is erg smal en vrij ondiep.

Dus Stuurman,  langzaam en geconcentreerd varen . Je zit zomaar in't riet.

Ik heb een goede stuurman 💪👌

Zo komen we in Dokkum aan!

WELKOM IN DOKKUM

Varen langs het bolwerk en vinden een plekje in de gracht.

Hartje Dokkum

De zon is er volop bij en het is dan ook prachtig om door Dokkum te wandelen.

Onder de molen

We liggen vlakbij de molen die we als eerste gaan beklimmen. Het is vandaag open monumentendag. Komt goed uit. 👌

Naar boven

Daarboven heb je een prachtig uitzicht over Dokkum én ons schip.

Onder de boom ligt de NEFERTARI !

Onder de boom ons schip.

Er is een filmpje dat de molenwieken draaien maar er is eigenlijk té weinig wind. Na enige tijd denken de wieken.... "Doe het zelf maar..."

Er is veel gezelligheid in de stad en we scharrelen overal naartoe en  genieten van de streekmarkt waar we een pondje paling veroveren... Pieter neemt de paling onder z'n hoede als een kostbare schat 😉👍.  Gerookte paling kent ie nog van vroeger. Z'n vader was beroepsvisser en rookte soms voor het gezin de eigen paling.

(Jammer dat het bijna niet te betalen is, wij lusten er wel brei van 😄😋😋)

We lopen met paling en al de kerk binnen voor een kijkje. Er staat kinderkunst uitgestald, prachtig en heel creatief👍👍

KinderkunstEr is nog veel meer!

Het orgel speelt zachte muziek. Er heerst een fijne sfeer ondanks de drukte.

ORGELMUZIEK

Buiten speelt ook vrolijke en gezellige muziek. (zie live in de film)

Vrolijk drietal

We wandelen door de volle straten en zoeken weer een beetje rust in de katholieke kerk. De St. Bonefatiuskerk, natuurlijk. De deur staat open en ik word er gewoon naar toe getrokken..

GELUKKIG!!

Want tot mijn grote verrassing is hier een expositie van Jan Kooistra . Hij is een Dokkumer kunstschilder en ik bewonder zijn werk.

(Hier hoor ik dat hij vorig jaar onverwachts is overleden 😞)

Zeven grote doeken zien we staan....

Vol stille verwondering sta ik naar de kleurenpracht, de uitleg en de persoonlijke vertolking van het Scheppingsverhaal te kijken.

Ik wil dit graag met jullie delen.

LICHT

De WATEREN

Het GROEN

ZON MAAN EN STERREN

VISSEN VOGELS

MENS EN DIER

GEWELDIGE RUST

Jan Kooistra zijn eigen verhaal over het maken van deze bijzondere werken is als volgt:

Beleving van Jan Kooistra

Wát een kado dat we dit zijn tegen gekomen vandaag.

Dankbaar en in stil gebed steek ik een kaars aan.

STILLE DANKBAARHEID!

We stappen naar buiten en laten ons door het zonlicht verwarmen.

Deze straatmuzikanten staan al op ons te wachten 😉 en brengen ons weer in heel andere sferen. Ze passen niet echt in het Dokkumer straatbeeld, deze cowboys, maar de muziek is schitterend  en vooral  gezellig. Dat drie vrienden zó genieten van samen muziek maken vinden we geweldig.

Andere sferen ...🤭🤣zie filmpje!!

Pieter voelt dat de paling gegeten wil worden dus maken we ons op om naar de boot te gaan.

Doorkijkje naar ons schip toeDoorkijkje...

Eenmaal aan boord kan Pieter bijna niet wachten!! Maar deze keer móet de paling toch echt even op de foto🤭🤣👍👋

Pondje palingmmmm heerlijk!

Is het nu EINDELIJK zover???Duurt veel te lang!!!

Beginnen maar ....

Vette jongesVOL OVERGAVE🤭

De rest zal ik jullie besparen maar er moest veel keukenrol aan te pas komen 😄🤣👌👌

s Avonds maken we nog een wandeling over het bolwerk.

Ontdekken nog een paar leuke hoekjes van Dokkum. Waaronder dit scheef gezakte huis.

Scheef gezakt

Vraag me af hoe de meubels blijven staan🤭🤭🤭

O kijk hier zie je het al...

20220910_183740

Huisje scheef...aanrecht staat waterpas👍💪🤣🤣

Leuk straatjeLeuk straatje.

TrapgevelsTrapgevels

Zo komen we bij zonsondergang weer bij de boot.

Zon zakt achter Dokkum weg

Gewoon een prachtige dag in Dokkum waarin we weer ontzettend genoten  hebben.

MOARN SJUGGE WE WOL WER!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Rein Hoen:
    15 september 2022
    Mooi verhaal van Jan Kooistra.
    Ook de schepping zijn mooie doeken.
    We genieten zo ook mee.
    Dank voor je leuke verhalen.
  2. Familie P de Jong:
    15 september 2022
    Fijn dat jullie mee genieten.
    Ik vond het echt een kadootje!
    Dank voor je reactie.