24-8 Van Weesp naar Stavoren .

24 augustus 2022 - Stavoren, Nederland

Ja, echt waar . Vandaag gaan we van Weesp naar Stavoren. Negen uren varen en dat op vrijwillige basis 🤣🤣. We weten aan het begin van de reis nog niet dat we dit gaan doen . We besluiten ergens onderweg dat we gewoon doorvaren tot Stavoren.

We verlangen zo langzamerhand naar onze " Heimat"!!

Maar ik loop op m'n verhaal vooruit, dus  laten we bij het begin beginnen.

Gisteravond kwam de havenmeester nog even langs....

"Het kost een euro per meter, meneer.  Dat wordt dan 11,- euro voor u."

Zooo, dát is nog es goedkoop voor zo'n mooie plek 👍👍

Pieter vraagt haar nog waarom dat de lichten van de brug op dubbel rood staan ( wij ruiken onraad 😂😂).

Antwoord, je raadt het al ....

DE SLUIS IS BUITEN WERKING !

De brug werkt WÉL, maar de sluis NIÉT!

Het beleid van de gemeente Weesp is dat het niet verantwoord is om bij deze lage waterstand de sluis te openen.

Maar, als we tóch over de Vecht willen zouden we even een stukje over het Amsterdam-Rijnkanaal terug moeten varen want bij Nigtevecht draait de sluis WÉL .

Nigtevecht licht drie kilometer terug.

Wij begrijpen het niet meer...de sluis hier in Weesp draait niet en drie kilometer verderop draait de sluis weer wel en het is allemaal het zelfde water...🤪🥴😵‍💫

Maar goed dat Pieter gevraagd heeft.

Wij gaan nu iig goed voorbereid op pad. ( hopelijk niet nog meer omwegen )

Onze molen

Om 9.00 uur nemen we afscheid van onze mooie molen en varen weer het Amsterdam-Rijnkanaal op richting Nigtevecht.

Op dit kaartje kun je de omweg zien .

Omwegen

Van Weesp naar Nigtevecht en dan over de Vecht weer naar Weesp.....ongeveer 7 km.

Wel een mooie route over de Vecht, hoor. Dat dan weer wel !😊

Kasteel aan de VechtKasteel Zwaanwijck

Onder het genot van een kopje koffie genieten van dit prachtige uitzicht. TOP!

Moooooi

Koeienstrand

ZANDVOORT VOOR KOEIEN  😂😂

Sommigen staan bijna tot aan hun nek in het water. Kijk het filmpje maar ...super om te zien hoe ze zo zorgeloos aan het genieten zijn .

Sfeervol

Vechtmolen

We naderen Weesp en ze hebben de brug al voor ons open staan .

Brug al open

Tja, we zijn natuurlijk al oude bekenden hier 😉

Weesp

Smulbankje

Het bankje waar we gister heerlijk zaten te genieten.

We vervolgen onze reis en komen dan in Muiden.

Muiden

Het sluizen gaat vlot

Vlotte sluis

En weer verder

Even later passeren we het Muider Slot.

Muider slot

Daarna ligt het wijde water van het Markermeer voor ons en we zetten koers richting Pampus.

Pampus

We hebben veel last van de waterplanten . Varen soms door hele velden heen en moeten regelmatig de schroef vrijmaken van al dat groene spul want anders komen we bijna niet meer vooruit .

We stoppen het schip,  dan varen we even volle kracht achteruit...Dan weer vooruit enz. Alles met beleid zodat we even later weer verder kunnen varen om vervolgens na een paar kilometer het zelfde trucje uit te voeren. Zouden we dat niet doen dan zouden we op een gegeven moment niet meer vooruit komen. Zo vol zit de schroef dan met waterplanten. Het is een ware plaag. We zien regelmatig andere boten stilliggen en hetzelfde kunstje uithalen .

Toch komt het Paard van Marken in't zicht, gelukkig 😉😊

Paard van Marken

De mooie luchten maken de overtocht meer dan goed.

Prachtige luchten

Wijdsheid

Ondertussen pruts ik een lekkere maaltijd in elkaar want de kapitein moet niet van z'n graat vallen, natuurlijk 👍😂

Vissersboot

Enkhuizen komt in zicht en daar is weer een sluis. Dit noem ik de sluis met de UFO....

Ufosluis

Ze bestaan echt 🤭🤭

Goed, ander onderwerp.

Brandaris

De Drommedaris in Enkhuizen. Daar kun je niet omheen...die bestaat wél echt.

Zoals ik al aan het begin van mijn verhaal verklapt heb varen we gewoon door naar Stavoren.Eerst zouden we in Enkhuizen overnachten maar we wisselen soms even van plek zodat Pieter even naar buiten kan ...of iets anders kan doen . Nog dik twee uurtjes varen en dan zijn we weer op de Friese Wateren ....

Verse koffie

Alle ramen open, de wind waait lekker naar binnen, de koffie is weer vers gezet en ....de schipper gaat het goed,  zoals jullie zien, dus  op naar ...

US HEITELÂN....   ( ons vaderland)😉

Pieter had het al voorspeld dat we ongeveer om 18.00 uur Stavoren binnen zouden varen en hij krijgt gelijk.

Precies om 18.00 😍

Aankomst in Heitelân

Het kan niet beter.

Lekker aan de buitensteiger aanleggen. Er is nog een plekje voor ons vrij .

Aan de steiger

Het was een lange reis maar we zijn beiden heel tevreden en trots op onze mooie kotter.

Trots op onze Kotter

Ze heeft het prima gedaan 👌👌

MOARN SUGGE WE WOL WER  !!