18-8 Woudrichem,Gorinchem en Arkel.

18 augustus 2022 - Arkel, Nederland

Weer een vroege start van de dag dat bevalt ons prima.

Morgenstond heeft......

Het ochtendlicht is prachtig👍👌

....goud in de mond👍

We varen over de Afgedamde Maas.

Afgedamde Maas

Richting Woudrichem

Mooi licht

We komen bij de Wilhelminasluis...en ja hoor, je raad het al...

DUBBEL ROOD !!!

Er blijkt een defect te zijn met één van de sluisdeuren en er is een monteur en een duiker onderweg 😵‍💫😵‍💫

" We hopen op uw begrip en geduld, het kan even duren" , zo horen we door de marifoon.

Dat begrip heeft niet iedereen , ook dat kun je beluisteren via dit marifoonkanaal🙃🤭

MAAARRR!! Het valt deze keer gelukkig mee . Met wat gepruts en gemorrel met de bedieningsknoppen door de monteur ( melding van de sluiswachter) gaan de deuren weer open en kunnen we geschut worden.

Wilhelminasluis

We zijn weer vrij om te gaan en staan waar we willen .

We varen verder en zien nog een héél bijzonder schip...(vind ik😉)

Mooi skip mei in mooie namme

JANNIE😍

Tja, deze naam zie je bijna nooit 😉 en dan ook nog met I E 👍👍 top!

Aan de Waal en Afgedamde MaasWoudrichem

De hoge muur als bescherming tegen hoog water geeft een bijzondere aanblik van deze stad of dorp aan de Waal.

Bescherming tegen hoog water

We liggen even later in de historische haven .

Historie

Historische haven

Woudrichem, of Woerkum was het decor van de tv serie 'Dokter Tinus'. Vonden we grappig om te volgen en in het stadje  rond te wandelen. We zijn hier al twee keer eerder geweest.

Maar nu , vandaag gooien we na onze warme hap, watertanken en een blik op de waterkaart onze plannen om. We varen door naar Gorinchem.

Aanblik Gorinchem

Daarbij nemen we een klein stukje Waal. Dat geeft net als de vorige keren toen we dit stukje voeren zo'n vreemde constante deining....ook als er géén vrachtschip in de buurt is...

Kijk de filmpjes , hoop dat je het een beetje mee krijgt....

In Gorinchem gaan we door de (lachende) 😊 sluis

Vriendelijke sluis

en hebben geluk,  want we passen NÉT onder de volgende twee bruggen door....

Zie maar op het filmpje.

Als dat niet gelukt was hadden we terug gemoeten en door de grote scheepvaart sluis naar binnen moeten schutten...

Ja,ja,  het leven van pleziervaarders is niet zomaar wat !!!

Leuke doorvaart

Een paar kilometer verder ligt het dorpje Arkel en daar vinden we een leuke plek aan de wal. De spitten komen eraan te pas om ons schip stevig vast te leggen want ook hier komt een enkel vrachtschip voorbij. Veiligheid voor alles.

Vrachtscheepje

Aan de overkant ligt een prachtige boomstronk...wij noemen dat "STOBBE".

De STOBBE

Pieter wil um op de foto hebben en door het veranderende licht worden de kleuren steeds mooier 👌👌👌

Mooi verlicht....

Mooi, die weerschijn in't water.

Juist ja, ZONLICHT 👍👍PRACHTIG!

We maken later een wandeling en kijken terug op een leuke, gezellige dag.

MOARN SJUGGE WE WOL WER .