20 en 30-6 Van Kolhorn naar Oudkarspel

30 juni 2022 - Oudkarspel, Nederland

Ik , Findus , ben als bijna volleerd scheepskat natuurlijk al lang wakker voordat die andere twee op hun zeebenen staan . Half tien precies gaan de scheepstrossen los .

Heerlijk, want dan gaat voor mij de deur open en mag ik vrij rondlopen, even m'n pootjes strekken en m'n inspectie rondje lopen ....

Hé,  daar klopt iets niet !!! De venders hangen nog buiten boord en de touwen zijn niet opgeruimd, wat is hier aan de hand...

Ik loop maar even naar binnen en daar word ik op de hoogte gesteld... natuurlijk, de volgende sluis... ik houd m'n hart vast .

Bij de sluis aangekomen moet er gebeld worden.  06..ennogwat...    "Mogen we geschut worden" , vraagt Jannie.  Jazeker wel , maar dan moet ik wel weten voor welke sluis je ligt want Nederland is groot?! 😉 Dat is het antwoord van de sluiswachter .... snel kijkt de bemanning op de kaart...  We liggen bij de Braaksluis !  Ok, ik kom over een uurtje die kant op ik ben eerst onderweg naar een andere sluis....

Ja, wij als bemanning hebben geduld. De koffie is klaar dus , wie doet je wat !

Inderdaad komt er na een goed uurtje een auto met daarin de vrolijke sluiswachter. We worden geschut met nog drie andere schepen. De sluiswachter heeft praat voor tien en we lachen met z'n allen er vrolijk op los. Heerlijk zulke mensen.

Hij trakteert ons nog op een sterk verhaal : "Laatst had ik een moedereend met haar kleintjes in de sluis... ze waren de sluis ingezwommen  en niet van plan weer terug te zwemmen,  toen heb ik het eendegezin maar  naar beneden geschut . Rustig zwom de hele familie naar buiten" .

Nou zeg , wie kan dáár over mee praten als eend !!

Wij kunnen er eél over meepraten want wij zijn geschut en de reis wordt hervat, de deur gaat weer open en ik mag weer vrij rondlopen, ze zijn nog steeds bang dat ik er in de sluis vandoor ga .

( mmm,  't valt te overwegen ....)

We varen nog een poosje rustig door maar vandaag geen lange vaardag , hoor ik hun overleggen . We komen bij een paar eilandjes terecht waar ze een mooie steiger vinden waar ik los kan lopen omdat ik niet vanal de steiger niet op de wal kan komen.  Mijn nieuwsgierigheid wordt namelijk nogal sterk geprikkeld als ik de mogelijkheid heb om op onderzoek uit te gaan .

20220629_180536

Ik stap van boord en verken mijn nieuwe omgeving.

20220629_180505

20220629_180327

Na mijn verkenningstocht zie ik dat de stoel van Pieter vrij is en ik neem van de gelegenheid gebruik om de kapiteinsstoel even te testen ...mmmm bevalt prima !!

Lekker lui op de baas z'n stoel, waarom ook niet

Deze plek aan de steiger bevalt ons trouwens allemáál prima  want er wordt besloten nog een dag te blijven .

Het was vandaag warm, zonnig weer.

20220630_14275620220629_180240

De avond valt en na mijn blikje , (ter verduidelijking, blikjetijd is het beste moment van de dag, ik begin om ongeveer 20.30 te zeuren om dat lekkers totdat de bemanning op bed gaat en ze er eindelijk toe komen om mijn schaaltje te vullen met een beetje vlees in saus...verrukkelijk vind ik dat. )

Ik begrijp niet dat je daar ,na een harde werkdag als scheepskat zolang om moet mauwen ....

Welterusten

30-6

ZO, MAAAAUUUUW !!! EN GAAAAAAP!! WE ZIJN WAKKER !!!!

Vandaag is het dus donderdag , mooi en warm weer .

Een 'blijfliggendag' !!

Er worden wat klusjes gedaan, aan de fietsen ....en nog wat andere prutserij...

Fietsen voorzien van andere zadels

20220630_144410

Er wordt gelezen, geluierd, vooral door mijzelf , zei de kat 😉

20220629_182618

gekookt , gegeten en opgeruimd,   gezwommen en koffie gedronken...

S avonds begint het te regenen maar dat mag de pret van deze dag niet drukken .

Gezellig , lampje aan, boekje erbij en mijn gemauw om blikje ...ik vind dat het daar allang de tijd voor is....

AHUM!!!! Kapitein Kat heeft het gemauwd !!!!