22-7 STAD aan 't HARINGVLIET!

22 juli 2022 - Stad aan 't Haringvliet, Nederland

Passanten

Deze passanten hebben heerlijk geslapen

Nadommelen

en verlaten nu de haven om weer plaats te maken voor de volgende passanten.

Eenmaal op het Spui hebben we nu wél stroom mee. Ongeveer 2 á 3 km.

Gister ging het niet helemaal zoals verwacht en hadden we tóch nog iets stroom tegen.😾

Boei(end)

We passeren wel 100 boeien, rode en groene, grote en kleine...door de nummers weet de schipper precies waar hij is.

We varen nu op het Haringvliet. Dit blijkt nog steeds géén Zeeland te zijn maar nog gewoon ZUID HOLLAND .

Zeeland is verder dan gedacht.

We gaan het anker uitproberen.

Anker

Dat heeft Pieter nog niet getest. (Filmpje)

Ja, schipper...dat is de bedoeling... het anker moet zakken.

Ik geloof dat het lukt want een uurtje later liggen we nog steeds op dezelfde plek. SUPER 👍

Toch lichten we na dat uurtje het anker want vandaag staat "Stad aan 't Haringvliet"  op het programma.

Droge plaats....NOOIT VAN GEHOORD

Hier is een leuk haventje ....volgens Google....dat ziet er gezellig uit !

Resentie

en het dorpje is een "trekpleister voor watersporters"... volgens Google...

Dát belooft wat!!

Google

Er wordt in ieder geval al op ons gewacht ....

Opwachting

En de sluis staat open....

Aankomst

Maar daarna ....

Uitgestorven

Het lijkt wel  uitgestorven .... geen passant te bekennen... geen steiger om je boot aan te leggen... we vragen ons af of we hier wel goed zijn...

We meren maar af aan een paar palen,  aan een soort laad- en los kade....

Zo die ligt !

Laad- en loswal

We wachten eerst maar af wat er gaat gebeuren en er wordt een feestelijke beker koffie op gedronken!  In zo'n haventje lig je tenslotte niet alle dagen. Buiten geen feest dan maken we er binnen een feestje van .

Feestelijke koffie

Dan is het tijd om op ontdekkingstocht te gaan. ( ik moet weer op de boot passen, natuurlijk! 😾)  Ze komen een paar dorpelingen tegen en bij navraag blijkt dit beslist géén passantenhaven te zijn . Zouden ze best wel willen ...

Het is alleen een haven met vaste ligplaatsen.. "Aan de buitenkant bij het meer is wel een jachthaven" ... wordt nog  verteld.( heeft Google zich behoorlijk vergist met aantrekkelijk watersportdorp)

Maar we zijn van harte welkom en mogen gerust een nachtje blijven 👍👍

Dan maken ze nog een rondje door het dorpje , er is een kerk, twee scholen en een  strandje...

Strandje

Keersluis bij hoog water

Bij de sluis ontmoeten ze mensen die familie in Friesland hebben... ooo, dat is leuk ! Zelfs in Irnsum, vlak bij Grou... Dan blijkt het familie van Jaring Brunia te zijn en die heeft weer bij Piebe (zoon) en Rinske(dochter)in de klas gezeten. Zo wordt de wereld weer klein....

OP!!  de sluis

Net zo klein als het dorpje zelf , nee het is geen STAD!!! Stad betekend eigenlijk STEEDE....en dat betekend .. DROGE PLAATS.

Dat zegt genoeg in dit waterrijke gebied.  Op een droge plaats kon je een dorp bouwen....

Nu weten we allemaal waarom hier dat leuke dorpje is ontstaan ...

"STAD AAN T HARINGVLIET"

Moarn sjugge we wol wer😻